Een tijdelijke rol met blijvende impact: Hoe interim recruitment je employer brand kan versterken
Een tijdelijke rol met blijvende impact: Hoe interim recruitment je employer brand kan versterken

Interim recruitment, oftewel het uitbesteden van je recruitmentwerkzaamheden, wordt steeds populairder. Het concept neemt veel werk uit handen bij interne HR-afdelingen. Maar wat houden interim recruitment en employer branding precies in, en wat hebben de termen met elkaar te maken?
Interim recruitment en employer branding
Interim recruitment betekent het uit handen geven van je werving. Hoewel employer branding veel meer inhoudt dan alleen werving, kan het ook uit handen gegeven worden. Daarom valt het ook (deels) onder interim recruitment. Wanneer employer branding wordt uitgevoerd door externe professionals, betekent dat dat zij onderzoek doen naar de normen en waarden van jouw bedrijf, en hoe je deze over kunt laten komen om een sterkere positie als werkgever te bemachtigen. Het uit handen geven van deze werkzaamheden heeft diverse voordelen.
Leads worden snel opgepakt
Hoe sneller leads worden opgepakt, hoe beter. Het laat zien dat je als bedrijf echt geïnteresseerd bent in de kandidaat, en zorgt dat de kandidaat zich serieus voelt genomen. Dat werkt positief voor je werkgeversmerk! Daarnaast bestaat de kans dat een kandidaat al iets anders heeft gevonden als zijn of haar reactie te laat wordt opgepakt. Daarom is het fijn om je wervingspraktijken uit te besteden aan professionals. Zo wordt de kans namelijk vergroot dat je op tijd in contact komt met een kandidaat! Goed voor je werkgeversmerk, én je eigen personeel houdt tijd over voor andere werkzaamheden.
Professionele campagnes
Een campagne opzetten en succesvol laten draaien, daar zijn handjes voor nodig: het is onmogelijk zonder voldoende mensen of tijd. Dit geldt voor zowel job marketing campagnes als employer branding campagnes. Je hebt er creatievelingen voor nodig die kunnen schrijven, beelden kunnen maken, concepten kunnen bedenken en het DNA van jouw bedrijf in een campagne kunnen krijgen. Daarnaast heb je strategen op het gebied van advertising nodig, die de campagne live kunnen krijgen én kunnen analyseren en optimaliseren. Een campagne die is opgezet op basis van een sterke employer branding strategie bestaat uit verschillende fases; minimaal een “see”-fase, “think”- fase en “do”-fase. Zo’n campagne is gemaakt om nieuwe mensen aan te trekken, huidige collega’s te behouden en oud-personeel zelfs terug te laten komen. Het is dus onmisbaar voor een sterk werkgeversmerk.
Slimme concepten en grondig onderzoek
Employer branding draait om meer dan alleen marketing. Het is een uitgebreid en vaak ingewikkeld proces waar ook onderzoek voor nodig is. Wat wil je als bedrijf naar buiten dragen, hoe kom je over op je publiek en wie vallen er allemaal binnen je doelgroep? Experts op het gebied van employer branding weten precies hoe ze dit aan moeten pakken. Zij weten welke uitingen passen bij jouw organisatie en welke je doelgroep zullen aanspreken. Ook weten ze wat er in het verleden heeft gewerkt voor soortgelijke organisaties. Zo is de kans dus groter dat je employer branding campagne daadwerkelijk effect heeft dan wanneer je dit intern laat oppakken.
Een sterker werkgeversmerk
Wil je je werving en werkgeversmerk dus effectief aanpakken, dan is interim recruitment een slimme optie. Een sterk employer brand heeft langdurig effect op het succes van je organisatie!